artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
 
A nyomdafesték, és a monitor sem tűri el azokat a szavakat, amelyek kedves ismerősöm száját hagyták el akkor, amikor arról érdeklődtem nála, mit szól az április 15-től bevezetett szabálysértési törvény (2012. évi II. törvény) büntetési tételeihez. Finomítva szavait, azt ecsetelte, hogy nem érti, miért megint az autósokról húzzák le a sokadik bőrt a költségvetési lyukak befoltozásához. A folytonos benzináremelések, a növekvő biztosítási tételek, a baleseti adó már így is jelentősen megterhelte pénztárcáját, de nem tud mit tenni, fizetnie kell, mint a katonatisztnek, hisz autója nélkülözhetetlen számára.
 
Sokan vagyunk hasonló véleménnyel azt hiszem, de mi sem tehetünk mást, ha közlekedni akarunk, egyre mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlnunk. A bő egy hete életbe lépő törvény természetesen nem ír elő kötelező fizetési tételeket, csak akkor fizetünk, ha vétünk a közlekedési szabályok ellen, de mégis, a hatályba lépést követő nappal minden bizonnyal a legtöbb autós rossz szájízzel ül járművébe. És ha beül, rettegve várja, nézi, keresi azokat a veszélyforrásokat, amik veszélybe sodorhatják keservesen megkeresett forintjait.
 
Ha kicsit mélyebbre ásunk a törvény szövegében, olyan új eljárásjogi kifejezésekkel találkozhatunk, mint a „közérdekű munka”, vagy „elzárás”. Kissé bántóak talán ezek a kifejezések, melyek inkább a Büntető Törvénykönyv-be illenének, de hozzá kell szoktatnunk magunkat ahhoz, hogy extrém esetben ilyen szankciókkal is sújthatnak minket, ha szabályt szegünk. Ha nem tudunk fizetni, beleegyezésünkkel, közmunkával is kiválthatjuk a bírságot, ekkor ötezer forint hat órát „ér”; de adott esetben „le is ülhetjük” a büntetésünket, ekkor ötezer forint, egyenlő egy nappal.
 
A fixösszegű szabálysértési bírságok (lásd mellékletünket) esetében meg csak úgy röpködnek a tízezresek. A bírságolás nem veszi figyelembe a vétkes anyagi helyzetét, ami igen nagy hátránya az új törvénynek (Svájcban például jövedelemtől függően bírságolnak). 
 
Teljesen nyilvánvaló a cél ezzel a törvénnyel: minél több pénzt behajtani, hogy ezzel (is) pótolja a kormány a kieső bevételeket. A bírságolással természetesen egyetértek, hiszen közlekedési morálunk még mindig hagy maga után kívánnivalót. Az autózás veszélyes üzem, aki veszélybe sodorja mások életét fizessen, ez nem is vitatéma. Csak hát a büntetés mértéke…
 

Szabálysértés

Helyszíni bírság összege (Ft)

Feljelentést követően szabálysértési eljárás összege (Ft)

Ittas járművezetés 0,05% vagy 0,3 mg/l alatt

15 000

30 000

Ittas járművezetés 0,05-0,08% vagy 0,3-0,5 mg/l között

20 000

40 000

Ittas járművezetés 0,08% vagy 0,5 mg/l alatt felett

25 000

50 000

Járművezetés átengedése ittas személynek

25 000

50 000

Elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése (útkereszteződésben, irányváltoztatáskor, kanyarodás esetén)

15 000

30 000

Elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése gyalogossal szemben

20 000

40 000

Előzés tilalmának megszegése

15 000

30 000

Jármű vezetése jogosítvány nélkül

25 000

50 000

Jármű vezetése megfelelő kategóriára rendelkező jogosítvány nélkül

20 000

40 000

Jármű vezetésének átengedése jogosítvánnyal nem rendelkező személy részére

25 000

50 000

Jármű vezetésének átengedése megfelelő kategóriára rendelkező jogosítvánnyal nem rendelkező személy részére

20 000

40 000

Utánképzés elrendelése miatt vezetési jogosultság szüneteltetésének megsértése

25 000

50 000

Műszaki érvényesség lejárta 3-6 hónap között

15 000

30 000

Műszaki érvényesség lejárta 6-12 hónap között

20 000

40 000

Műszaki érvényesség lejárta több mint 12 hónapja

25 000

50 000

Megkülönböztető hang- vagy fényjelzés jogosulatlan felszerelése gépjárműre

20 000

40 000

Megkülönböztető hang- vagy fényjelzés birtoklása közterületen lévő gépjárműben

15 000

30 000

Általános közlekedési szabályok, tilalmi táblák, útburkolati jelek, a közúton való haladás szabályainak, irányváltoztatás, bekanyarodás, autópályán és autóúton való haladás, egyes járművek közlekedésére vonatkozó szabályok megsértése

15 000

30 000

KRESZ 48.§ megsértése*

30 000

60 000

* Többek között kimondja, hogy hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni; hogy olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.
 

You have no rights to post comments