artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2021. október 16. szombat

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

INGYENES házhozszállítás!

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


piri2
Bessenyei ltp. üzletsor
06 (30) 874-9786

06 (30) 596-1883

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Zöldségleves

Csirkerizottó

Heti "B" menü:

Paradicsomleves

Sertéspörkölt tésztával

HETI MENÜ

/fotó: hirado.hu/

A játék fogalmáról, játékkutatásról és játékszerekről szóló szócikket kaptak az érettségizők a középszintű magyarérettségi első részében, egy Mándy Iván-novellát, egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-költeményt pedig a vizsga második részében.

Kellemes meglepetés érhette a magyarból középszinten érettségizőket, amikor megkapták a második feladatsort - a műelemző feladat egy Mándy Iván-novellához, az összehasonlító elemzés pedig egy nagyon ismert József Attila-vershez és egy Radnóti Miklós-költeményhez kapcsolódik. Az Eduline által megkérdezett szaktanár szerint az érettségizőknek mindig könnyebbséget jelent, ha ismert szerző művét kell elemezniük. A Mándy Iván-novella jól értelmezhető, jól elemezhető mű, ráadásul az egyik tankönyvcsalád Mándy Ivántól tartalmaz egy novellát – igaz, nem azt, ami az érettségi feladatsorában szerepel –, így a szerzőt valamennyire ismerik a diákok.

Ezek közül a diákoknak egyet kell választaniuk: Egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatását, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító értelmezését

Bármelyiket is választják a diákok a két feladat közül, egy 400-800 szavas szöveget kell alkotniuk. „Mindkét feladat bázisszövege lehet lírai alkotás, szépprózai mű vagy műrészlet, drámarészlet. A művek származhatnak bármely korszakból, stíluskorszakból, szerzőtől, tematikai és műfaji kötöttség nélkül. A feladat nem feltétlenül várja el a szerző ismeretét. Műrészlet esetében nem elvárás a teljes mű ismerete. Mindkét feladat lényeges eleme az irodalmi szövegekben megjelenő problémák felismerése és az azokra való reflektálás. Mindkét feladat tartalmazza az értelmezés, összehasonlítás középpontjába állítandó problémát, annak kiemelt szempontját, szempontjait (pl. a megjelenített téma, élmény, probléma, helyzet; a szereplő(k) viselkedése, jellemzése, egymáshoz való viszonya; a motívumok szerepe, jelentése; különböző korok életszemlélete, értékrendje)” – olvasható az Oktatási Hivatal tájékoztatójában.

A középszintű magyarérettségin a diákoknak összesen 240 percük van a feladatok megoldására. Először az első feladatlapot kapják meg, amelyen egy szövegértési feladatsort és egy érvelést/gyakorlati szövegalkotási feladatot találnak, erre 90 percet kapnak – az idő leteltével a felügyelő tanár összegyűjti a dolgozatokat.