artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Mi pedagógusok olykor úgy érezzük, a négy fal között egyedül küzdünk a kihívásokkal, a gyerekek egyéni igényeivel, a változó nevelési és tantervekkel. Amikor eljutsz szakmai konferenciákra, találkozókra, tapasztalatcserékre, rájössz nem vagy egyedül, hasonló problémákkal küzdenek mások is. Ezek nem csak kötelező pipálós események, hanem a pedagógiai életünk vitaminjai, sőt, üzemanyaga! A konferencia az a hely, ahol az elszigeteltség feloldódik, és a közös tudás megteremti az igazi fejlődés alapját. 

Szerző: Halicsné Jenei Zsuzsa óvodapedagógus

A Föld bajnokai országos szakmai konferencia az E.ON szervezésében egy kiváló példa arra, hogyan lehet az elméletből gyakorlatot kovácsolni. Ez a program nem egy egyszerű előadássorozat, hanem egy olyan kezdeményezés volt, amelyen az óvodai és iskolai közösségek valódi, működő zöld projekteket valósíthatnak meg. A cél, hogy a szakemberek, szülők, a gyerekek és a pedagógusok együtt dolgozzanak a fenntarthatóság témában a megvalósítandó terveiken.

Magaságyás építése, komposztálás, kerékpáros rendezvények – ezek mind olyan tevékenységek, amelyekkel a gyerekek megismerik, megtapasztalják a környezetvédelem jelentőségét. A pedagógusok szakmai elkötelezettsége azonban nem korlátozódik kizárólag a nagyszabású, országos módszertani konferenciákra. Ugyanolyan fontosnak tartjuk a helyi, speciális kulturális tudás megszerzését is, melyet közvetlenül beépíthetünk a nevelőmunkánkba.

Szakmai kepzes14

Ezért vettünk részt a Teréz-nap a Bihari Múzeumban rendezvényen, amelyen óvodapedagógusok megismerték a múzeum az óvodáknak készült programját, megismertük személy szerint a múzeum dolgozóit, akikkel közvetlenül felvehetjük a kapcsolatot múzeumpedagógiai, könyvtári, és a Bodorka Népmesepont által kínált foglalkozások alkalmával. A külső partnerekkel való szakmai párbeszéd elengedhetetlen a széles látókör kialakításához.

Azonban a szakmai fejlődés legintenzívebb formája az, amikor a megszerzett tudást közvetlen kollégáinkkal osztjuk meg, és azt a napi feladat megoldására használjuk. Ebben nyújtott segítséget a Rákóczi Tagóvoda fejlesztőpedagógusa Nagyné Mezei Ildikónak „Iskolaérettségről, készen áll a gyermekem” című előadása a szülőknek, óvodapedagógusoknak. Ez a kezdeményezés azt bizonyítja, hogy a pedagógiai közösség keresi azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel a legmagasabb szakmai színvonalon tudja támogatni a gyermekek fejlődését. Az előadó prezentációjában azonosította azokat a területeket, amelyekre az óvodapedagógusoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk. ​

Szakmai kepzes06

Fontosnak tartotta kiemelni azokat a helyzeteket, amikor a gyermek csak rövid ideig tud koncentrálni, könnyen elkalandozik a feladat végzése közben, vagy nem képes nyugodtan ülni, jelezve, hogy az iskolai tempóhoz, a 45 perces tanórához szükséges öntudatos kontroll még éretlen. A nem megfelelő téri tájékozódás a jobb és bal oldal differenciálásának hiánya, a gyenge mozgáskoordináció, a bizonytalan járás, a labda elkapásának sikertelensége komoly nehézséget jelenthet a tanulási folyamatokban az írás, olvasás, testnevelés során.

A fejletlen beszéd, a gyenge emlékezőképesség, az ok-okozati összefüggések nehéz megértése, a lényegtelen és lényeges megkülönböztetésének képtelensége mind az iskolakezdéshez szükséges készségek hiányát jelzik. A gyenge alkalmazkodóképesség és a nehezen követhető szabályok kérdése, valamint a gyors hangulatváltozás, önkontroll hiánya megakadályozzák a gyermeket a hatékony beilleszkedésben. Azonban, ha az említett képességek, készségek közül csupán 2-3 nem megfelelő, nem jelenti azt, hogy a kisgyerek nem érett meg az iskola kezdésre.

Szakmai kepzes09

Az év során folyamatosan fejleszthető és ezt a munkát az iskolában is folytatják a pedagógusok. A gyermekek nevelése és fejlesztése egy gyorsan változó világban zajlik, ami állandó kihívások elé állítja az óvodapedagógusokat. Éppen ezért, nagyon fontos, hogy folyamatosan képezzük magunkat, megismerjük az új lehetőségeket, és a gyakorlatban tudjuk azt alkalmazni.