artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2024. március 28. csütörtök

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

"A" menü:

Májgombócleves

Csáki tarja párolt rizzsel

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

"C" menü:

Rakott káposzta

Heti desszert (800 Ft):

Somlói galuska

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

Két héten belül két tehetséggondozó program ért véget a BSZC Arany János Gimnázium és Technikumban. Június 23-án az NTP-MTTD-20-0046 azonosítójú, elsősorban a természeti tehetségterületet felölelő 60 órás foglalkozássorozat fejeződött be. A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség jóvoltából a középiskola 1,2 millió forintot fordíthatott a „Fenntartható egészség” névre keresztelt projekt megvalósítására. KÉPGALÉRIA

A záró rendezvényt az iskola igazgatója, Mihucz Sándorné nyitotta meg. Köszöntötte a vendégeket, pedagógusokat, szülőket és a programban résztvevő diákokat. Elmondta, hogy mennyire büszke  kollégáira, de elsősorban diákjaira, akik nem csak a jelenléti foglalkozásokon ügyeskedtek, hanem kitartottak az online időszakban is.

A köszöntő után Nagy Lehel matematika-fizika szakos tanár, a projekt menedzsere ismertette a komplex gazdagító program paramétereit, céljait. A természettudományos ismeretek bővítése mellett olyan tanulásmódszertani gyakorlatra tehettek szert a tanulók, amely felkészíti őket a kutatásalapú tanulásra, önálló tanulóvá neveli őket.

Fenntartható egészség 06Fenntartható egészség 07

A „virtuális tanteremben” tartott foglalkozások ezt a szándékot tovább erősítették. A 60 órából álló foglalkozássorozaton a tehetségígéretek a tehetségsegítőikkel sorra vettek jó néhány környezeti tényezőt, amelyek veszélyeztetik az élőlényeket, köztük az embert. Így volt szó a nehézfémekről, a radioaktív sugárzásról, talaj-, víz-, és légszennyező anyagokról. A tanulók digitális feladatokat kaptak, otthon elvégezhető kísérleteket, plakátokat, rejtvényeket, teszteket, kisfilmet készítettek. A legizgalmasabbak természetesen a természettudományos laborban elvégzett kísérletek voltak, amelyek manuális kivitelezése segíti az ismeretek, összefüggések maradandó feldolgozását, megértését. A biológia, kémia, fizika és matematika tudományterületeket érintő program szerves részét képezte a tanulók reális énképének kialakítása, önismeretük fejlesztése, gyenge és erős oldalunk feltérképezése. Ehhez Nagy Anna Krisztina iskolapszichológus nyújtott segítséget.

Fenntartható egészség 12Fenntartható egészség 18

Egy komplex tehetséggondozó program lazítást is tartalmaz, jelen esetben egy olyan tanulmányutat, amely hozzájárul a tehetséges tanulók kikapcsolódásához, feltöltődéséhez. Ugyan az eredeti úticélt, a Paksi Atomerőművet és a Bátaapátiban található radioaktív hulladéktárolót nem sikerült meglátogatni, emlékezetes kirándulást tettek a beválogatott tanulók a Velencei-tóhoz.

A Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó Madárdal tanösvény látnivalóiról, természeti kincseiről Nagyné Gecse Mária biológia-kémia szakos tanárnő számolt be. A több, mint 10 kilométeres túrán a fiatalok megfigyelhették a szikes élőhelyeket, a Dinnyési-fertő nádasait, felmászhattak madármegfigyelő tornyokba és jutalmul belelógathatták lábukat a tó hűs vizébe. A tanulmányút méltó megkoronázása volt a programnak.

Fenntartható egészség 10Fenntartható egészség 24

A projekt bemutatása után Dr. Borsos Gizella tartott előadás „Ételed legyen az orvosságod és az orvosságod legyen az ételed! Avagy civilizációs ártalmak hatásai, azaz a kényelem ára” címmel. A szakgyógyszerész asszony megosztotta a hallgatósággal saját életmódváltásának történetét, rávilágított a jelenlegi civilizációs betegségek okaira, összehasonlította a 40-50 évvel ezelőtti és a jelenlegi táplálkozási szokásokat és az azokkal szorosan összefüggő betegségeket. Tudatos táplálkozásra és rendszeres testedzésre buzdította a jelenlevőket, hogy megelőzzék, legyőzzék a „lyukas bélgyulladást”, amelyet olyan élelmiszerösszetevők okoznak, amik a  nem megfelelő előállítás miatt nem megfelelő módon bomlanak le, ezért a későbbiekben bélproblémákat okoznak.

Fenntartható egészség 29Fenntartható egészség 30

Az elgondolkodtató előadás után a tehetséges tanulók interaktív bemutatója következett. Lézeroptikai készlettel modellezték a látáshibákat, kimutatták a légköri oxigént, a légzési szén-dioxidot, vizsgálták a plazmolízist, színanyagokat választottak szét. Néhány percre a tanulók igazi „kiskutatókká” váltak, a szakkifejezéseket és az eszközöket magabiztosan használva prezentálták a kísérleteket, értelmezték a jelenségeket, bemutatva mindazokat a szociális és kommunikációs készségeket, amelyek fejlődéséhez ez a projekt is hozzájárult.

A „Fenntartható egészség” projekt foglalkozásai és a diákok munkái nyomon követhetőek a projekt facebook oldalán.

You have no rights to post comments