artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2024. április 25. csütörtök

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

Heti desszert (800 Ft):

Túrós palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

2015. április 07-én a Berettyóújfalui Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskola 18 diákja és 2 tanára ismét tanulmányi kiránduláson vett részt a Paksi Atomerőműben. A kirándulás szervezése már hónapokkal korábban elkezdődött, hiszen a nagy érdeklődés miatt nehéz időpontot kapni, egy nap maximum csak két látogatócsoportot fogadnak. – Nagy László szaktanár beszámolója

Közel négyórás utazás után érkeztünk meg fél tizenegy körül az erőműhez, az adatok egyeztetése után már kísértek is minket a gyárterületre. Megtapasztaltuk a szigorú beléptetési rendszert (csak zsebkendőt és személyigazolványt lehetett bevinni magunkkal, fémdetektoros vizsgálat, csak zárt ruházatott lehetett viselni, egy biztonsági őr az idegenvezető mellett mindenhová elkísért minket). Megtekinthettük egy üvegablakon keresztül az egyik reaktor irányítótermét, megismerkedtünk az ott dolgozók felelősségteljes munkájával. Bemehettünk „testközelbe” a hatalmas turbinákhoz, generátorokhoz, gőzfejlesztőkhöz. Tizenegy emelet megmászása után felülről megnézhettük a reaktortermet, az átrakodó gépeket, pihentető medencéket, megfigyelhettük az egyik reaktornál éppen folyó aktuális karbantartási munkákat. A diákok szembesültek egy erőmű valódi méreteivel és megtanulhatták milyen veszélyességi zónák vannak, valamint milyen magas szintű, többszörös védelmi rendszerrel van „védve” az erőmű és ott dolgozó közel ötezer (!)  ember. Hallhattunk a jövőbeli fejlesztési tervekről, megmutatták, hogy hol fognak épülni az új reaktorok.

A látogatóközpontban fényképeken keresztül bemutatták a kezdeteket, egy kis fizika óra keretén belül megismerhettük az atomreaktor működési elvét, hogyan is szabadítható fel az atomenergia, mi a különbség a szabályozott és a szabályozatlan láncreakció között. Megmutatták hogyan épül fel egy úgynevezett fűtőelem és mi lesz a sorsuk az elhasználódás után. Szemléltették, milyen biztonságban vannak a dolgozók sugárterhelés szempontjából és ismét hallhattunk a leendő fejlesztésekről.

Az Atomenergetikai Múzeumban részletes kiállítást láthattunk az erőmű korábbi történetéről, építéséről, városhoz, országhoz fűződő kapcsolatairól, használati tárgyairól, műszereiről, eszközeiről, kutatásairól.

Ez a tanulmányi kirándulás hozzájárult a fizikai ismeretek mélyítéséhez, rendszerezéséhez, megértéséhez, az ismereteken alapuló energiatermelési szemlélet kialakításához. Könnyebben érthetővé válik a nukleáris energiatermelés, a mindennapi életben történő széleskörű alkalmazás és az ezekhez kapcsolódó nukleáris kockázat. Kapcsolódik a kémiai, biológiai, földrajzi, sőt történelmi ismeretekhez is. Nagyon jól szolgálja a környezettudatos magatartás kialakítását a diákokban, hangsúlyozva a felelősséget a környezetünk megóvásában.

Kellemesen elfáradva és „feltöltődve” indultunk vissza késő délután, hogy estére hazaérjünk, hiszen másnap már „várt” az iskola minket. Köszönet a Bihari Alma Mater Alapítványnak és a Szabó Ferenc Alapítványnak, amiért utazásunkat anyagilag is támogatták.

You have no rights to post comments