artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2021. december 7. kedd

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Tejfölös zöldbableves

Búbos csirkemell karika burgonyával

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

Heti desszert (500 Ft):

Gesztenyés-meggyes palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


piri2
Bessenyei ltp. üzletsor
06 (30) 874-9786

06 (30) 596-1883

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Csontleves

Meggymártás pirított darával, párolt szelettel

Heti "B" menü:

Hamis gulyásleves

Csirkemell csíkok rizzsel

HETI MENÜ

A berettyóújfalui József Attila Általános Iskolában április második hetében kortárs mediátor képzést tartott a Lege Artis Egyesület két ismert, országosan elismert kiképző trénere a diákönkormányzat tagjainak. Ez a képzés középiskolai diákok körében gyakoribb, de általános iskolai tanulók közt elsők között szerepelt. - Dr. Patkó Kornélia, a program szakmai vezetőjének tájékoztatója

 

A képzés az iskolában folyamatosan zajló TÁMOP-5.6.1.B-12/2-0244. számú másfél éves, gazdag tematikával rendelkező „Nyitott szem, nyitott szív” bűnmegelőzési pályázati program egyik elemeként  került lebonyolításra. A pályázatot a Berettyóújfalui Klebelsberg Intézménnyel konzorciumban, a helyi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, a polgárőrség és a rendőrség együttműködésével a debreceni székhelyű, de az ország több pontján is munkacsoportokkal rendelkező AVP Hungary Közhasznú Egyesület bonyolítja a József Attila Általános Iskolájának 4 felső tagozatos osztály diákjai körében és a Széchenyi István Tagiskola egyik osztályában. A mintaprojekt keretében az Egyesület rendhagyó osztályfőnöki órákat, AVP konfliktuskezelő tréningeket tart, nyári ingyenes zempléni és helyi táborokat, a délutáni szabad idő hasznos eltöltését szolgáló szakköröket szervez a programban részt vevő 90 gyermek számára. Minden eszköz azt szolgálja, hogy a tanulók olyan ismereteket gyűjtsenek, tapasztalatokat szerezzenek, melyek birtokában önismeretük gazdagodik, személyiségük fejlődik, konfliktuskezelő képességük jelentősen színesedik. Az egyik szín ezen a palettán a Diák Önkormányzati tagok számára az elsajátított mediációs technika.

Lovas Zsuzsa vezető tréner és két fiatal gyakorlat közben

A mediáció(közvetítés) egy speciális konfliktuskezelési módszer, amelynek lényege, hogy a két fél vitájában mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (ő a mediátor) jár közben. A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő. A mediáció alapötlete, - az az elképzelés, hogy az ellenséges kétoldalú kapcsolatok, konfliktusok megoldásához egy harmadik „semleges felet” hívnak segítségül - egyáltalán nem új keletű. Gondoljunk csak arra, hogy már a törzsi ellentétek elsimítására a közösség bölcs öregjeit mindig is igénybe vették, hogy békítő szerepet vállaljanak a konfliktusos helyzetekben. Kínában az egymást követő uralkodói dinasztiákban a mediáció a konfliktusmegoldás egyik legfőbb eszköze volt.

A diák mediátorok képzésének célja, hogy fiatalkorban sajátítsák el azt a szemlélet módot, amelyben az érdekek érvényesítése nem a másik legyőzésén keresztül valósul meg, hanem egy mindkét fél számára nyerő-nyerő helyzetet teremt.

Mi is a legjobb megoldás? – munka közben

Milyen előnyökkel jár a kortárs mediátor képzés?

A teljesség igénye nélkül, csak néhányat kiemelve:

A tanulók között fellépő problémákról a kortársak értesülnek a leghamarabb. Mire a pedagógus tudomást szerez róla, az már addigra rendszerint elmérgesedett, a felnőtt mediátor tehát nagyon későn tud megjelenni. Ezzel szemben egy másik diák szinte azonnal fel tudja kínálni a segítségét.

Egy másik előnye, hogy mind a konfliktusban érintett felek, mind pedig a kortárs mediátor megtapasztalják, hogy a problémákat nemcsak erőszakos úton lehet megoldani, ugyanakkor tapasztalatot szereznek egyéb kreatív megoldásokról is. Ez, a mai erőszakos társadalmunkat látva nélkülözhetetlen a jövő generációja számára, ha élhető életet szeretne.

A legfontosabb előnye talán a diák-diák mediációnak, vagyis a tanulók közötti konfliktusok kezelésének, hogy övék a konfliktusok megoldásának a lehetősége, amiért felelősséget is képesek vállalni. A pedagógusok partnerként kezelik a tanulókat, nem akarják helyettük megoldani a kialakult helyzetet, nem nyúlnak bele hatalmi eszközökkel.

Reméljük, idézve a Lege Artis Felnőttképzési Intézmény honlapját: „a képzés eredményeképp javul az iskolai légkör, az oktatás hangulata, a diákok bevonódnak saját ügyeik intézésébe, és nem utolsó sorban a pedagógusok energiáikat a fegyelmezés helyett az oktatásra fordíthatják”.

A gyermekekről, fiatalokról sokféleképpen vélekedhetünk. Mi – a program AVP szakmai stábja – úgy gondoljuk, hogy egy település életét messzemenően meghatározzák az ott élők - így természetesen a diákok - cselekedetei, felelős magatartásuk. Hiszünk abban, hogy a tanulókról alkotott képet maguk a gyerekek is aktív közreműködésükkel gazdagíthatják, és mindnyájunknak érdemes is tenni ezért!