artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2021. december 7. kedd

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Tejfölös zöldbableves

Búbos csirkemell karika burgonyával

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

Heti desszert (500 Ft):

Gesztenyés-meggyes palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


piri2
Bessenyei ltp. üzletsor
06 (30) 874-9786

06 (30) 596-1883

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Csontleves

Meggymártás pirított darával, párolt szelettel

Heti "B" menü:

Hamis gulyásleves

Csirkemell csíkok rizzsel

HETI MENÜ

Pénteken a némettel zárul a 2013-as tavaszi érettségi első hete: középszinten 20 137-en, emelt szinten 2424-en vizsgáznak. Milyen témaköröket érdemes átismételni az írásbeli előtt? Milyen hibákkal lehet sok pontot veszíteni? Tanácsok.

"A vizsga előtti este és az érettségi reggelén már nem érdemes tanulni, inkább pihenni, sportolni, lazítani kell, fáradtan ugyanis nem lehet jól teljesíteni. Ha valaki mégis szeretne ráhangolódni a nyelvre, akkor hallgasson német nyelvű rádió- vagy tévéműsort, olvasson német nyelvű szövegeket olyan témában, amely nehezebben megy. De feladatsorokat ilyenkor már ne oldjanak meg" - tanácsolta a pénteken érettségizőknek Hornung Zsuzsanna, az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium némettanára.

Milyen a feladatsor?

A középszintű írásbeli 180, az emelt szintű 240 percig tart. A vizsga négy részből áll, középszinten az olvasott szöveg értésére 60, a nyelvhelyességre és a hallott szöveg értésére 30-30, az íráskészségre pedig 60 perc jut. Emelt szinten a négy vizsgarész sorrendben 70, 50, 30, illetve 90 percig tart.

A középszintű vizsga A2-B1-es, az emelt szintű B2-es szintnek felel meg, a diákoknak minden vizsgarésznél legalább 12 százalékot kell elérniük. Nyomtatott szótárt csak az utolsó, íráskészséget mérő részhez lehet használni, ezt az érettségizőknek kell magukkal vinniük.

Szótárhasználat: a kevesebb néha több

"Azt szoktam tanácsolni a vizsgázóknak, hogy ha van egy biztos szókincsük, akkor nem kell túlbonyolítani a szöveget számukra ismeretlen kifejezésekkel. Persze ha marad idejük, akkor a szótár segítségével még igazíthatnak a szövegen stilisztikailag" - mondta Hornung Zsuzsanna.

Típushibák

"Minden feladatnál alaposan el kell olvasni az utasítást: ha például egy megadott szöveg alapján egy táblázatban be kell ikszelni, hogy melyik szereplőre melyik állítás vonatkozik, akkor pontosan annyi ikszet kell tenni, ahányat az utasítás kér. Ha példával kettővel több rubrikát ikszel be a vizsgázó, eleve két pont mínuszból indul" - mondta, hozzátéve: a hallás utáni szövegértés rész feladatait is alaposan át kell olvasni, nem mindegy ugyanis, hogy egy szövegben csak jelölni kell a hibákat, vagy jelölni és javítani is. "Ha igéket kell a szövegbe helyezni, át kell gondolni azt is, milyen igeidőt használunk, és azt is, hogy vajon egy melléknévi igenév illene-e a mondatba" - magyarázta.

Hornung Zsuzsanna szerint a diákoknak általában elég az egyes vizsgarészekre kapott idő, a hallás utáni szövegértés résznél azonban vigyázni kell arra, hogyan osztják be az idejüket. "Ha a hanganyag alapján kérdésekre kell válaszolni, nem érdemes azonnal az egész választ leírni, először elég csupán egy kulcsszó, amit a két meghallgatás közti szünetben ki tudnak egészíteni. Ha ugyanis azzal töltik az időt, hogy egy teljes mondatot megfogalmaznak, könnyen elveszthetik a fonalat, hiszen közben a szövegre nem tudnak figyelni" - tanácsolta.

Az íráskészséget mérő feladatsorban is vannak buktatók. "Tipikus hiba, hogy az érettségizők azonnal a szempontokat olvassák el, és nem értelmezik magát az utasítást, pedig itt fontos, hogy ki, milyen szituációban és kinek ír. Vigyenek magukkal német-magyar szótárt is, és ha kell, fordítsák le a feladat szövegét" - tanácsolta a némettanár, hozzátéve: ha nincsenek szempontok a fogalmazáshoz, akkor húzzák alá a megválaszolandó szövegben a fontos elemeket, ezek ugyanis rejtett szempontok. És egy utolsó tanács: ne érdeklődés szerint válasszatok feladatot, hanem szókincsbeli és nyelvtani tudásotok alapján.

Milyen feladatokat kaptak a diákok az előző években?

A a diákoknak telefonvásárlásról kellett tanácsot adniuk, emellett egy németországi szállásról kellett érdeklődniük. A egy múzeumlátogatással kapcsolatban kellett emailt írniuk, és egy "családbarát" bulihoz kellett tanácsokat adniuk.

A egy állatkertről kellett levélben érdeklődni, és egy városok közötti versenyről kellett kifejteniük a véleményüket. A előkerült a nyári önkéntes munka és a "gyerek vagy karrier" téma is.

Forrás: